מאפה שמרים מלוח, ממולא בכל טוב

מאפה שמרים מלוח: הנחמה הטעימה שבבצק

זאת כנראה תקופת האימונים הקשה ביותר שהייתה לי בכל חמשת המרתונים אליהם התכוננתי. אין שתי ריצות טובות ברצף, למזלי גם אין שתי רעות (לפחות במיוחד) ברצף. כל הריצות הארוכות – גם אלו הטובות – מרגישות כמו מרתון שלם, מאבק מתמשך של הגוף והנפש להגיע למטרה שנקבעה מראש. תמיד זה מסתיים בקושי אדיר, בלי שום יכולת לרוץ גם 20 מטר יותר מעבר לתכנון המקורי איתו יצאתי מהבית.

האימונים האלו גורמים לי להרגיש, אם מותר לי לצטט דמות מסרט פנטזיה אהוב במיוחד, כמו מעט מדי חמאה שמרוחה על יותר מדי טוסט. בזה אני דווקא מצליח לראות משהו חיובי, מאחר שהתקופה הזאת והקשיים הרבים שהיא מזמנת לי מאפשרים לי להבין מה עבר על הספורטאים עליהם כתבתי כשעוד התפרנסתי מהמקצוע הנעלם שנקרא עיתונות.

 

פציעה טורדנית שכתבתי עליה עשרות פעמים ואף פעם לא הבנתי כמה מציקה היא יכולה להיות, היום אני יודע. אני גם מתחיל לקלוט את ההבנה שמובילה ספורטאים ותיקים לפרישה ממה שעשו כל חייהם, ממה שהגדיר אותם מאז שהם קטנים, המחשבה שהגוף בוגד בהם, שאין להם כבר את היכולת לעשות את מה שעשו כל כך טוב בעבר ובקלות יחסית.

בשביל רבים מהם זאת הנפילה מהאולימפוס, פתאום הם הופכים לבני אנוש ונותר להם רק להתרפק על תהילת העבר ולהתנחם בה. אני, שתמיד הייתי ותמיד נותרתי בן אנוש, מתנחם באוכל ואין הרבה דברים מנחמים מבצק, במיוחד בצק שמרים. אחד הדברים הטעימים שאכלתי בתקופה האחרונה היה מאפה שמרים מלוח שהכינה השף-קונדיטורית מיכל בוטון לערב טעימות יין בספריית היין של ג'יאקונדה, מהרגע שאכלתי אותו הוא לא עזב את מחשבותיי וחיכיתי לרגע בו אנסה להכין אותו בעצמי.

למזלי מיכל היא לא רק קונדיטורית מוכשרת, אלא גם בחורה מאוד נחמדה שהסכימה לתת כמה טיפים לפני שאני מקלקל בצק טוב על כל מיני ניסיונות. וכך, חמוש בשלל עצות ובעזרתה של הצדיקה, ניצלתי את הסופ"ש הגשום להכנת המאפה המדהים הזה. נכון, הוא מצריך קצת עבודה, אבל הוא מעולה ויעשה רושם טוב על כל מי שיטעם ותוכלו לשחק עם המילוי לפי מה שמתחשק לכם באותו רגע.

 

מצרכים למאפה שמרים מלוח (שתי תבניות אינגלייש קייק):

לבצק

  • 500 גרם קמח לבן
  • 9 גרם שמרים יבשים
  • כף גדושה סוכר
  • 90 מ"ל חלב
  • 2 ביצים (M)
  • כפית מלח
  • 100 גרם חמאה מומסת
  • חצי גביע שמנת חמוצה

למילוי

  • 300 גרם כתף בקר מעושן, פרוס
  • 250 גרם גבינת גאודה, פרוסה
  • בצל סגול, חתוך לפלחים (מלמטה למעלה)
  • 12 שיני שום קלופות
  • מקל סלרי, חתוך לקוביות לחתיכות בינוניות
  • טחינה גולמית
  • נענע
  • שמן זית
  • צלפים
  • פלפל ירוק חריף, חתוך לפרוסות דקות (למי שאוהב חריף)

מתכון למאפה שמרים מלוח (שתי תבניות אינגליש קייק)

מתכון לבצק שמרים מלוח:

  1. מערבבים את הקמח והשמרים בקערת המיקסר עם וו לישה.
  2. מערבבים את החמאה המומסת, החלב והשמנת החמוצה עד שמתקבלת תערובת פושרת (אם החמאה מתקשה בגלל הקור של שני המרכיבים האחרים, תנו לתערובת כמה שניות במיקרו).
  3. מוסיפים לקערת המיקסר את שאר המרכיבים ומעבדים כחמש דקות במהירות בינונית עד שמתקבל בצק חלק, רך ומבריק.
  4. מעבירים את הבצק לקערה משומנת, מכסים ומתפיחים עד שהוא מכפיל את נפחו (כשעה אם לא קר מדי).

מילוי:

  1. שמים את הבצל הסגול, שיני השום ומקל הסלרי בסיר קטן, מכסים בשמן זית ומבשלים על אש קטנה כשעה מבלי שהשמן רותח (רק מבעבע קלות) – בסוף התהליך נקבל בצל קונפי, שום קונפי וסלרי קונפי.

הרכבה:

  1. מרדדים חצי מהבצק על משטח מקומח היטב למלבן בגודל של 35X30 ס"מ/25X20 ס"מ.
  2. מניחים את מלבן הבצק על נייר אפייה, מורחים אותו בשכבה דקה של טחינה גולמית (הדבק שיחזיק הכל) ומסדרים את המילוי בארבע שורות (שתי שורות שחוזרות על עצמן).
  3. מגלגלים את הבצק מצד אחד לצד השני עד שמתקבל גליל ארוך.
  4. חוצים את הגליל, אבל משאירים את הסוף מחובר וקולעים לצמה תוך כדי שמסובבים את חתיכות הבצק בצורה של בורג.
  5. מעבירים לתבנית אינגליש קייק ומתפיחים עד שהמאפה מכפיל את גודלו (כ-45 דקות).
  6. מחממים תנור ל-180 מעלות, מורחים את החלק העליון בביצה ואופים כ-30-25 דקות.

עדכונים חמים מהתנור ועוד הפתעות בדף הפייסבוק שלי – עשו לייק!

 

5 מחשבות על “מאפה שמרים מלוח: הנחמה הטעימה שבבצק

  1. פינגבק: עוגת שושנים מלוחה עם פטריות, ארטישוק וגבינות | שביתה איטלקית – ראשי

כתיבת תגובה