Levain Copycat: עוגיות שאי אפשר להפסיק לאכול

Levain Copycat: עוגיות שוקולד-שוקולד צ'יפס-חמאת בוטנים

אתם בטח כבר יודעים שעל כל תחום המתוקים בבית אחראית הצדיקה, אז לא אבזבז את זמנכם ואעביר לה את השרביט (או במילים אחרות: פוסט אורחת מבית):

אני זוכרת את היום שבו אמא שלי הודיעה לי שאנחנו עוברים לגור בארה"ב לשנה. הייתי אז בכיתה ג' ולא ממש היה אכפת לי לאן אנחנו נוסעים, רק שזה יבוא כבר. העובדה שידעתי אז עשר מילים באנגלית או שקנזס זו מדינה שכל מה שאנשים יודעים עליה קשור ב"קוסם מארץ עוץ" (וגם הם בד"כ חושבים שמדובר בטקסס) לא הרתיעה אותי. אמא שלי קנתה לי "ערכת לימוד אנגלית", תיקייה עם ארבע קלטות (כן, אני מודעת לארומת הנפטלין שעולה מהמשפט הזה), ו-one little, two little, three little Indians אחר כך כבר היינו על המטוס בדרך לבית החדש שלנו בעיר הנוצצת – טופיקה, קנזס.

כבר בשבוע הראשון ללימודים התחברתי עם מי שעתידה היתה להפוך לחברה הכי טובה שלי ולצרף אותי אל המשפחה השנייה שלי בקנזס – לילה מיי מקנזי. לילה מיי היתה בת למשפחה בת ארבעה ילדים שלכל אחד מהם קוראים בשני השמות שלהם, ולדעתי ביליתי מחצית מהזמן שלי בקנזס בבית משפחת מקנזי, אם לא יותר.

 

אמא של לילה מיי, סוזי, עשתה לי קורס מזורז ודאגה להשלים לי את כל פערי הילדות שהיו לי, וכך נחשפתי בין לילה לשילובים שלא ידעתי שקיימים: חמאת בוטנים וריבה, שוקו מלא במרשמלוז קטנטנים, מקרוני אנד צ'יז שאפילו הרשו לנו להכין לבד (כבר אז אפשר היה להבחין בניצני הפחד מבישול שיש לי עד היום), rice crispy treats – כדורי השוקולד של אז, וגולת הכותרת – עוגיות שוקולד צ'יפס. התגלית הכי מוצלחת של התקופה הזו היתה שכשאמא של לילה מיי מכינה בצק לעוגיות שוקולד צ'יפס, אפשר היה להתחנף אליה כדי שתפריש קצת מהבצק הצידה ונאכל אותו עם גלידה, כמו שהוא. כן, אין ספק שלאמריקנים האלו יש מורשת קולינרית מוזרה ומהממת כאחד.

בכל מקרה, אפשר לומר שהימים הארוכים (והלילות) שביליתי בבית משפחת מקנזי כאילו אני אחות נוספת (רק העובדה שלא היה לי שם אמצעי הסגירה אותי) השאירה עלי את חותמה. המתכון הראשון שהיה לי לעוגיות שוקולד צ'יפס היה של סוזי מקנזי. הוא היה גזור משקית של שוקולד צ'יפס שלדעתי שקלה יותר מילד בן שנתיים ונקנתה ב-sam's club, ה-Costco של אז.

סוזי נהגה להכין את העוגיות האלו כפינוק לסוף השבוע, וכשחזרתי לישראל זו היתה התזכורת שלי למשפחה שהשארתי מאחור. אגב, להכין עוגיות ממתכון שנגזר משקית של שוקולד צ'יפס אולי נשמע כמו זוועה, אבל הופתעתי לגלות שהמתכון הזה דומה להפליא למתכונים שמסתובבים היום עם מוניטין מכובד הרבה יותר, כמו המתכון של אורנה ואלה ואפילו המתכון של האחד והיחיד, פייר ארמה.

 

יותר מ-20 שנה אחר כך נסענו לבקר בניו יורק את הראלי, עוד אחד שיודע להצטרף למשפחות ולהשתלב כאחד האחים, עד שהוא מפנה את הגב היפה שלו לכולנו ועובר לעיר נוצצת באמת. היה קר, קר מאוד, והחלטנו שאין דבר שיחמם אותנו יותר מלאכול, ולאכול הרבה. ביקור ב-Levain Bakery גרם לי להחליט שאני חייבת לנסות להכין עוגיות אחרות, כאלו שנראות כמו גבעה קטנה ומבפנים הן רכות-רכות.

חיפוש של מתכון לעוגיות האלו גילה לי שיש עולם שלם של אנשים שמנסים לפצח את המתכון של Levain וטרם הצליחו, וכמו שרק אמריקנים יודעים – אלוהים יודע שהם השקיעו בזה הרבה יותר מדי זמן ואנרגיות.  אז אחרי כמה ניסיונות – הרי לכם מתכון שאולי לא יהיה בדיוק כמו העוגיות של Levain (למקרה שזה לא היה ברור עד עכשיו, הם לא משחררים את המתכון), אבל הוא בוודאי דומה. במתכון המקורי השתמשו בעוד המצאה אמריקנית שקשה לאתר מחוץ לגבולות של הדוד סם – peanut butter chips, אבל אל דאגה – גיליתי שגם אותם אפשר להכין לבד, ודי בקלות.

Levain Copycat לפני ואחרי אפייה

Levain Copycat לפני ואחרי אפייה

 מצרכים לעוגיות שוקולד צ'יפס, Levain copycat (כ-40-35 עוגיות):
לבצק העוגיות

  • 220 גרם חמאה רכה
  • 3/4 כוס סוכר חום
  • 1/2 כוס סוכר לבן
  • 2 ביצים
  • 1/2 כוס אבקת קקאו מאיכות טובה
  • 2 כוסות קמח
  • 1/4 כפית מלח
  • 1 כפית אבקת אפיה
  • כוס שוקולד צ'יפס
  • כוס נטיפי חמאת בוטנים שמכינים בבית או מבקשים מחבר/ה נחמד/ה שמבקר/ת בארה"ב

לנטיפי חמאת בוטנים

  • 1 כוס חמאת בוטנים חלקה
  • 35 גרם שמן קוקוס (יש להמיס את השמן במיקרו כמה שניות)
  • 25 גרם אבקת סוכר
  • 1 כפית תמצית וניל

 מתכון לעוגיות שוקולד צ'יפס, Levain copycat (כ-40-35 עוגיות):
נטיפי חמאת בוטנים

  1. מערבבים את כל החומרים יחד בקערה
  2. שופכים את התערובת לכלי מרובע מצופה בנייר אפיה או ניילון נצמד, ומכניסים למקפיא עד שהתערובת קופאת ומתקשה
  3. מוציאים מהמקפיא וחותכים לריבועים קטנים. מחזירים את הריבועים למקפיא ומוציאים רק כשמשלבים את הנטיפים בתערובת העוגיות.

עוגיות שוקולד צ'יפס

  1. מחממים תנור ל-180 מעלות
  2. בקערת מיקסר עם וו גיטרה מקרימים יחד את החמאה, שני סוגי הסוכר והמלח עד שמתקבלת קציפה אוורירית
  3. מוסיפים את הביצים אחת אחרי השניה במהירות בינונית עד שהן משתלבות בבלילה, כאשר לפני ההוספה ובין ביצה לביצה מנקים עם מרית את שולי הקערה
  4. עכשיו השלב המלוכלך שבו אני מעדיפה לעצור את המיקסר ולעבוד עם מרית. אם אתם לא כאלו ולא אכפת לכם שהכל יתמלא בקקאו וקמח – תמשיכו עם המיקסר… עוצרים את המיקסר. מוסיפים את הקקאו ומערבבים בעזרת מרית (לחלופין: מורידים את המיקסר למהירות נמוכה ומוסיפים את הקקאו)
  5. מוסיפים קמח, אבקת אפיה, ומלח, ומערבבים בעזרת המרית (או המיקסר) עד שהכל משתלב
  6. מוסיפים את השוקולד צ'יפס ונטיפי חמאת הבוטנים ומערבבים עד שהכל משתלב לבלילה אחידה
  7. עכשיו מגיע הטריק שישאיר את העוגיות שלכם צ'אנקי: מגלגלים את העוגיות לכדורים קטנים ששוקלים בערך 40 גרם. שימו לב שצריך לעבוד מהר כדי שהנטיפים לא יימסו ויהפכו לחלק מהבלילה.
    *אם אתם רוצים עוגיות בגודל של levain, הן צריכות לשקול בשלב הזה 120-100 גרם. בעיני הקטנות יותר הן בגודל מושלם, אבל זה עניין של טעם
  8. מכניסים את הכדורים למקפיא, לשעה לפחות
  9. מוציאים מהמקפיא, מסדרים את העוגיות על נייר אפיה עם מרווח בינהן (העוגיות מתרחבות באפיה) ואופים 12-10 דקות (אם הגדלתם את העוגיות לגודל של levain, זמן האפיה יתארך בהתאם ל-20-15 דקות). שימו לב שהעוגיות מאד רכות כשהן יוצאות מהתנור, ואמורות להשאר קצת רכות באמצע. עשו לעצמכם טובה ואל תאפו אותן יותר מדי… אחרי כמה דקות מעבירים לרשת לצינון
    * אפשר (ואפילו רצוי) לשמור חלק מהעוגיות במקפיא ולאפות כמה מהן בכל פעם שמתעורר החשק לעוגיות טריות

עדכונים חמים מהתנור ועוד הפתעות בדף הפייסבוק שלי – עשו לייק!

Levain Copycat: עוגיות שאי אפשר להפסיק לאכול

Levain Copycat: עוגיות שאי אפשר להפסיק לאכול

14 מחשבות על “Levain Copycat: עוגיות שוקולד-שוקולד צ'יפס-חמאת בוטנים

    1. עמרי פולק מאת

      היי שלי,
      רק שמן קוקוס מתאים במקרה הזה בשל התכונות המייצבות שלו (במהלך ההתקשות שלו הוא מזכיר חמאה). חוץ מזה, מאז שהפוסט הזה נכתב כבר החלו לייבא לארץ שוקולד צ'יפס חמאת בוטנים של ריסס ולא קשה למצוא אותם, זה כנראה יהיה הכי טעים
      בהצלחה

      אהבתי

  1. sarit

    היי –

    האם לדעתך ניתן להמיר את החמאה בשמן קוקוס ואת הביצים ברסק תפו"ע…. ?

    מעוניינת לטבען את העוגיות בגלל החבר'ה שמגיעים להתארח אצלי… תודה לך ! 🙂

    אהבתי

    1. עמרי פולק מאת

      אחרי התייעצות ארוכה נראה לי שביצוע של יותר מדי המרות במתכון עלול לשנות את המרקם ולהשפיע על התוצאה הסופית. זה הימור גדול
      אם את בכל זאת מחליטה לנסות וזה מצליח, אשמח לשמוע

      אהבתי

כתיבת תגובה