עוגת שמן זית

עוגה בחושה קלה ומפתיעה: עוגת שמן זית

את החגים האחרונים העברנו הצדיקה ואני בכבישי ארה"ב, ברואד טריפ שלא היה פחות מהגשמת חלום עבורי. אל תחשבו על התמונה השחוקה של מכונית עם גג פתוח ושיער מתבדר ברוח, קיבלנו את האוטו הכי ישראלי שיש (מאזדה 3) ואני בכלל קירח. אבל גם שתי עובדות אלו לא פגעו בחוויה של לטייל במדינה שמאז ומתמיד ריתקה ומשכה אותי. נכנסנו לרכב בוושינגטון וסיימנו באלבמה; ביקרנו בערים גדולות ובעיירות שכוחות אל; נהגנו בכבישים מהירים ומבלבלים ובדרכים צדדיות ומפותלות. הניגודים האלה, יחד עם הטבע המרהיב והכנסת האורחים הדרומית, הם שהפכו את הטיול הזה למיוחד כל כך.

יש לי חולשה לסטטיסטיקה, אז תרשו לי לסכם את הטיול הזה עם כמה מספרים. בעשרה ימים נהגתי קרוב ל-2,000 מייל, שזה כמעט 3,200 ק"מ, דרך ארבע מדינות (וירג'יניה, צפון קרוליינה, ג'ורג'יה ואלבמה) ומחוז אחד (קולומביה) ולפחות שלושה פארקים לאומיים. לאורך כל הדרך הקשבנו לעשרות תחנות קאנטרי, שכמעט כולן השמיעו את אותם שירים. היכולת להבדיל בין תחנת קאנטרי טובה, שמנגנת את הקלאסיקות, לבין אלו שמנגנות את להיטי הזבל העכשוויים היא אחת היכולות שאני הכי מתגאה בהן.

אין לי את המספר המדויק של צלעות חזיר שאכלתי, אבל היו הרבה כאלו. כמעט בכל רגע נתון המושב האחורי שלנו היה עמוס בחטיפים – שני סוגי צ'יפס, שלושה סוגי ביף ג'רקי, שני סוגי פופקורן, שני סוגי סנדוויץ' קרקר, לאקי צ'ארמס, סוכריות חמוצות. הא, היו גם גזרים גמדיים ותפוחים. רואים? הקפדנו לאכול בריא.

הנוף מאחת הפסגות בפארק הלאומי שננדואה

הנוף מאחת הפסגות בפארק הלאומי שננדואה

בסופו של המסע הארוך הגענו לניו יורק, לכמעט שבוע באחת הערים האהובות עלינו, אבל איך שהוא פתאום היא החווירה לעומת הביקור בדרום. כמו להיפגש עם חבר אהוב מפעם, רק שזה לא זורם כמו בעבר ואתם בעיקר נתלים ברגעים נוסטלגיים. אין צורך לרחם, 'הצלחנו' ליהנות מניו יורק ולצבור גם חוויות חדשות, אפילו הכרנו את העוגה שהמתכון שלה מובא כאן.

העוגה המפתיעה והנהדרת הזאת חיכתה לנו בבית הקפה השכונתי שמתחת לדירה שבה ישנו, Abraco, באיסט ווילג'. הראלי, שאירח אותנו למופת, המליץ עליה ומיד גם הזמין חתיכה לשלושתנו. "אתם חייבים לטעום" הוא אמר. כשהגענו לשולחן שלנו עם חתיכת העוגה הוא החל במלאכת חיסול הקראסט, מבלי שנשים לב כמובן. מסתבר שזה החלק האהוב עליו. כשהצלחתי לשכנע אותו להשאיר לי חתיכה הבנתי גם למה, הניגוד בין הקראנץ' החיצוני ללחות של שאר העוגה הוא מה שעושה את העוגה הזאת למוצלחת כל כך. מאז כמעט כל בוקר פתחנו עם פרוסת עוגת שמן זית וכוס קפה סבירה, שזה לא עניין פשוט למצוא בארה"ב.

המתכון שמובא כאן הוא המתכון של בית הקפה, עם כמה שינויים קלים. לפני שמצאנו אותו ניסינו אחד של מריו באטלי, שף איטלקי מוערך והאיש שמאחורי אימפריית Eataly, לעוגת שמן זית ורוזמרין. התוצאה היתה יכולה לככב בהיכל התהילה של עוגות החנק, הצדיקה הסכימה להגיש אותה כקינוח בתום ארוחת שישי המשפחתית רק אחרי ששכנעתי אותה שעם קצת חימום היא תהיה ראויה למאכל. מספר ההיחנקויות והתחינות לכוסות מים סביב השולחן הוכיח שטעיתי. אופס.

עוגת שמן זית מקרוב

עוגת שמן זית מקרוב

מצרכים לעוגת שמן זית (תבנית אינגליש קייק אחת באורך 30 ס"מ):

  • ½ 1 כוסות קמח לבן
  • 1 כוס סוכר
  • ½ כפית סודה לשתייה
  • ½ כפית אבקת אפייה
  • ¼ כפית מלח
  • 2 ביצים גדולות
  • ¾ כוס חלב 3%
  • ½ כוס שמן זית איכותי (לא בעל טעם מאד חזק)
  • 2 כפיות גרידת לימון

מתכון לעוגת שמן זית (תבנית אינגליש קייק אחת באורך 30 ס"מ):

  1. מחממים תנור ל-160 מעלות. משמנים היטב תבנית אינגליש קייק או מרפדים אותה בנייר אפייה.
  2. מערבבים בקערה קמח, סוכר, אבקת אפייה, סודה לשתייה ומלח.
  3. בקערה נפרדת טורפים ביצים, חלב, שמן זית וגרידת לימון.
  4. מוסיפים את תערובת החלב, שמן זית וגרידת לימון לקערה עם החומרים היבשים. מערבבים בעדינות רק עד שנוצרת בלילה אחידה ושופכים לתבנית.
  5. אופים 55-45 דקות (תלוי בתנור שלכם, עדיף לא לאפות יותר מדי כי חלק מהקטע של העוגה זו הלחות שלה), עד שהעוגה תפוחה וזהובה, וקיסם שנועצים בה יוצא עם פירורים לחים.
עוגת שמן זית. כן, עוגת שמן זית

עוגת שמן זית. כן, עוגת שמן זית

16 מחשבות על “עוגה בחושה קלה ומפתיעה: עוגת שמן זית

      1. לי

        טוב אז הייתי חייבת לנסות.. בסוף השתמשתי רק בקמח לבן כי לא היה לי כוסמין, אבל את הסוכר הורדתי ל 3/4 כוס (מבחינתי זה ממש מספיק, העוגה מתוקה מאוד גם ככה). את כל היתר השארתי כמו במתכון. יצא ממש טעים (ומהיר!!). שמן הזית לא ממש מורגש, אבל נדמה לי שיוצר איזה טעם עשיר יותר. פעם הבאה אבדוק עם תוספת רוזמרין 🙂 תודה רבה!

        אהבתי

  1. Bar Iliutovich

    היי עמרי, העוגה נראה מעולה.
    עוגת שמן זית זאת העוגה האהובה על אבא שלי ואני מכינה אותה המון אבל על פי מתכון קצת אחר. פגשנו אותה לפני שנים בטיול משפחתי באיטליה ואז לא מצאתי שום מתכון נורמלי כדי לשחזר אותה בבית, אז שלחתי מייל לאלי לנדאו הנפלא ששלח לי את המתכון שאני משתמשת בו עד היום, אם תרצה אני אכתוב לך אותו 🙂

    אהבתי

      1. Bar Iliutovich

        3 כוסות קמח תופח
        4 ביצים מופרדות
        2 כוסות סוכר
        מעט מלח
        3/4 כוס שמן זית
        3/4 כוס מיץ תפוזים
        כף ברנדי
        גרידת לימון
        צנוברים

        מקציפים את החלמונים עם חצי מכמות הסוכר עד לקלבלת תערובת תפוחה, תוך כדי הקצפה מוסיפים שמן זית ואחר כך מיץ תפוזים, ברנדי, גרידת לימון ומלח. מוסיפים את הקמח ומערבבים.
        מקציפים בנפקד חלבונים עם יתרת הסטכר לקבלת קצף יציב אבל לא קשיח.
        מקפלים את החלבונים לתוך התערובת השנייה.
        משמנים תבנית עגולה בקוטר 26 בשמן זית ומפזרים מעט סוכר (אפשר גם 2 תבניות אינגליש קייק), מעבירים את הבלילה, מפזרים מעל צנוברים ואופים ב-180 מעלות ל-45 דקות.

        בשמחה.

        אהבתי

כתיבת תגובה